måndag 1 mars 2010

Bästa läraren, var och vem?

Lyssnade på P1, på hemväg från jobbet. Den "bästa" matematikläraren intervjuades(hade fått ngn utnämning), han arbetade på ett El-gymnasium i Malmö inriktning data. Har inte kollat om det var ett fri-gymnasium, som ni vet är El med data-inriktning det mest lukrativa(i vinstintresse) programmet att erbjuda. Han hade blivit utsedd för att han fick många av el-eleverna att bli intresserade av matematik, även av vidare studier.

Han berättade lite om sina tekniker och han verkade uppriktig och motiverad. Han fick frågan om varför det var så låga resultat i matematik i den svenska skolan. Svaret blev intressant, han menade att det säkert grundades i tidiga år. Reportern frågade genast om lärarna inte gjorde sitt jobb där, men han problematiserade det i två led. Dels menade han att de gjorde sitt jobb i den utsträckning de hade möjlighet att göra det. Han påpekade att stora undervisningsgrupper minskar möjligheten till goda resultat. Dels menade han att de som arbetar med matematikundervisning i de lägre åldrarna inte hade matematik som främsta intresse.

LR:r tror att det är en så god analys som någon annan! Att resursen är för liten minskar möjligheten till individualisering av insatser och utveckling. Det andra problemet är att de som ser matematik som "sitt" ämne inte hamnar som lärare i grundskolans lägre stadier.

Hur ska vi få rätt resurs till skolan? Samt hur ska vi få rätt lärare i rätt undervisningssituation?

Ja, ni ser ju var det här hamnar.
Först måste alltså uppdraget regleras så att kvalitet säkras, det innebär att inte bara måste undervisningsuppdraget begränsas för varje lärare utan antalet elever får inte heller vara för många. Kan det vara så att det inte bara är läraren som måste "förnya" sitt arbetssätt, utan även arbetsgivarna måste se över sin finansieringspolicy? Kan vara så att vissa nyckelämnen kanske behöver två lärare per undervisningsgrupp. Kan arbetsgivaren tänka nytt, har de råd med det?
För det andra tenderar lärare med djupa ämneskunskaper hamna i gymnasieskola eller högskola/universitet. Därför måste lärares status och lön höjas på alla nivåer, hur ska vi annars få specialister som undervisar i de lägre stadierna? Kanske måste arbetsgivarna köpa kompetens inte bara barnpassning, har de råd med det?

Återigen villkor och lön, för en bättre skola.

2 kommentarer:

  1. Här har man möjlighet att göra en intressant matematikuppgift med egen forskning inlagd.

    Vet du hur mycket "Sveriges bästa lärare" tjänar? Vad blir det per timme arbetad tid? Han lägger ju mer tid än 60 timmar per vecka! Känner du till någon annan yrkeskategori där den bästa har samma timlön? Hur lång utbildning har de? Vilket av dess yrken skulle du välja?
    Svara och stryk under med två streck.

    SvaraRadera
  2. Svar: Det andra.(understrykningen klarar jag inte)

    SvaraRadera