onsdag 24 februari 2010

Centerpartiet

I en debattartikel(Centerns debattartikel i DN) vill centern ta rygg på folkpartiet i tävlingen bästa skolpolitik. Dock går det väl så där med deras förslag på en "bonus"-miljard till de som förbättrar sina resultat mest.
Förslaget är att de skolor som kan uppvisa bäst förbättringar på nationella proven i åk 9 ska vinna. Hur pengarna ska fördelas syns inte i artikeln, men får antas vara engångssumma.
För det första, om resultat på nationella prov i åk 9 jämförs kan man inte se en resultatutveckling hos individen. Det är ju nya elever som mäts hela tiden. Det innebär att årskullar jämförs med varandra, vari ligger förbättringen i att en årskull är bättre än en annan. dessutom tenderar ju lärare att följa med eleverna, så åk 8:s lärare kanske känner incitamentet att rätta nästa års nationella prov lite "bättre". Speciellt i de skolor där det är större andel obehöriga lärare(se förra inlägget). Att separata årskullar uppvisar olika resultat är inget okänt i skolans värld, det är som om det bärs med separata studiekulturer inom grupperna.
För det andra, om en summa pengar delas ut för att uppmuntra ett gott arbete ska de väl vara kontinuerliga. En högre lönenivå kostar mer även nästkommande år. Om nu centerpartiet vill höja nivån i svenska skolan och anser att en av vägarna är att belöna välutbildade lärare med hög lönenivå, så kan ju inte en "jojo"-tilldelning av pengar sägas gynna detta. Den vinnande skolan blir ju ekonomiskt drabbad när summan är slut.
Detta förslag gynnar inte arbetstagarna och förmodligen inte kvaliteten i skolan.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig i det jag hunnit läsa hittills. Din blogg är lagd till mina favoriter.
    Fortsätt!

    SvaraRadera