tisdag 20 december 2011

Rektor med civilkurage!

Denna rektor är värd all respekt!(länk) Han säger upp sig vid sittande bord, där rektorsgruppen får beskrivet de besparingar som ska göras nästa år. Han kan inte försvara att skolan inte klarar att leva upp till skollagen och ge svaga elever den hjälp de behöver.

Nu hade ju denna rektor medel eller social situation som medgav denna handling, det är ju inte alla förunnat att kunna säga upp sig!

Men, jag kan ändå inte släppa tanken att denna rektor tar ställning för verksamhetens kvalitet och därigenom så hamnar han på den sida av skranket som vi står. Alltså vi som är kritiska till kommunernas ekonomistyrning av skolan, som har inneburit en maximal kostnadsbantning av verksamheten. Det som har inneburit att lärare får mindre tid till undervisningsarbetet och istället arbetar mer med andra uppgifter.

Om fler rektorer, inte kanske sa upp sig, men kunde hålla med oss i att ekonomistyrningen motverkar kvaliteten i skolan. Om vi fick stöd av den yrkesgruppen också kanske kommunens politiker skulle förstå hur de dränerar skolan.

Men, det är ju klart för det krävs det ju rektorer med civilkurage, som ovan! Det kanske är en utopisk tanke!

4 kommentarer:

  1. Jo, visst vore det bra om rektorerna sa ifrån. Men det hade varit ännu bättre om facken, t.ex. Lärarnas Riksförbund hade agerat. Ibland måste man göra saker själv, men LR vill gärna att andra ska göra deras jobb, så att de själva kan fortsätta att rulla tummarna. Bekvämt ska det vara. /Concerned

    SvaraRadera
  2. Jag tycker LR ofta tar ställning i de frågor som lyfts i det ursprungliga inlägget. Vad menar du med att LR vill att andra ska göra deras jobb?

    SvaraRadera
  3. Står LR upp för lärare och utbildning?????

    Så länge det bara handlar om retorik så låter det bra.

    När det kommer till handling så är det arbetsgivarens vilja som gäller. Besparingar, trakasserier, osv, ställer LR glatt upp på.

    Som tack låter LR:s företrädare sig bjudas med på t.ex. utlandsresa. Civilkurage . . .

    Några personer i ditt distrikt tillhör de värsta (får vi hoppas). Nog tillhör Linge och Lindholm ditt distrikt?

    SvaraRadera
  4. Jag var på föreläsning i höstas. Föreläsaren presenterade sig bl.a.som före detta ombud för LR, (kommunombud tror jag).

    Man borde blivit förvånad av föreläsningen då den endast lyfte fram och hyllade arbetsgivarens idéer, nämligen att lärarna skulle arbeta och undervisa ännu mer.

    När jag satt där så funderade jag på hur mycket man kunde tjäna på att framföra sånt dravel.

    Föreläsningen varade i tre timmar inklusive en rast på ca 30 min. Han körde föreläsningen två gånger så sammanlagd föreläsningstid 5-6 timmar.

    Förutom ersättning för föreläsningen så fick han enligt kommunen, ersättning för resa och logi.


    Hur mycket har jag inte fått reda på än men ett antal tuselappar kan man nog gissa på.

    Ersättningen, exklusive moms, för de 5-6 föreläsningstimmarna var 34 000 kr.

    Detta tycker jag kännetecknar de ombud jag mött under åren. (Det finns undantag.)

    Det handlar inte om att stå upp för något. Det handlar bara om att göra det så bra som möjligt för sig själv./ Concerned

    SvaraRadera