lördag 22 januari 2011

En skola för alla!?!

Intressant frågeställning av neurologer på SVDs brännpunkt här!

En viktig aspekt som en del tangerar är naturligtvis självkänslan. De som placerades i högstadiernas arbetsvarianter på 70-talet, hade väl möjligen sin statuspeak ungefär i åk 8! Var är de nu, vilka kamrater har de kvar från ungdomen, vad hade de för utvecklingsmöjligheter? Däremot inget ont i att uppvärdera praktiska kunskaper, men det krävs nog lite mer än att återinföra utökad praktik för problemungdomar.
Antagligen behövs det en ökad lärarresurs i skolan, både fler lärare som mer tid för undervisning för varje lärare. Men också en bredare bildningssyn än dagens, där inte bara utbildningsspåret skola-gymnasium-högskoleutbildning är den allenarådande(med kapitalvärde i Bourdieusk språkbruk).
Inför Gy 11 sliter exempelvis de flesta praktiska program ändå sitt hår för att deras elever ska kunna få högskolebehörighet. Samma elever kommer således hamna i en egen grupp även i Gy 11, där det "fina" är att skaffa sig en högskolebehörighet. Åtminstone är det signalen i från lärare och utbildningsanstalt!

4 kommentarer:

  1. Det behövs inte mer resurser. Svensk skola får otroligt massa pengar, men resultatet är ändå bedrövligt. Problemet är att det inte går att skapa en skola för alla, lika lite som det går att skapa en bok för alla eller ett parti för alla eller en hobby för alla. Och varför ens försöka?

    Tråkmagistern

    SvaraRadera
  2. Det är inte nödvändigtvis så att ökad lärarresurs är det samma som "ökad resurs" till skolan!
    Om lärare ska bedriva en differentierad undervisning(på riktigt) behövs mer tid för den läraren med sitt uppdrag(undervisningen)! Det kan innebära fler lärare, färre övriga uppgifter, färre elever eller färre undervisningstimmar/vecka. Klart det ser ut som en kostnad, men man kan tänka sig en renodling av uppdraget och låta andra instanser sköta många av de sociala bitarna!

    SvaraRadera
  3. Om det ser ut som en kostnad, så är det också det. Eller vill du jobba utan lön? Eller vad vill du ta bort? Musikundervisnng ka gärna ryka för mig, likaså No på mellanstadiet. Och hemkunskap.

    tråkmagistern

    SvaraRadera
  4. Tja, man kan ju tänka sig att lärare slipper gå in och täcka på fritids, när den personalen ska planera eller är sjukskriven,utan istället får arbeta med sitt huvuduppdrag. Det innebär mer lärarresurs i den lärarens tjänst. Vidare kanske man ska anställa 2 lärare istället för 3 pedagogiska assistenter i en kommun, kanske ska socialtjänst/sjukvård stå för kostnaden när assistent behövs av sådana skäl. Sammantaget skulle det kunna anställas lärare för den typen av pengar.
    Som du ser behövs en grundlig omstöpning av några invanda beslutsgångar, men vill vi ha en ökad kunskapsnivå hos eleverna måste man nog finna vägar för lärarna att arbeta med undervisning!

    SvaraRadera