tisdag 25 oktober 2011

Matematikkunskaper och den "fria" pedagogiken!

Det börjar bli dags att röra på sig igen, det stundar avtalsrörelse! Den måste kommenteras, arbetsgivarna inom industrisektorn har redan flaggar för att "krisen" förhindrar några som helst villkorsförändringar. Vare sig arbetsförhållanden eller löneförhållanden.
Nu är ju inte det så oväntat, men ändå!!
De har alltså trots vinster den senaste tiden inte vett att respektera arbetaren som gör dessa vinster möjliga, utan ser hellre att kapitalisterna(aktieägarna) får en hög avkastning, trots "krisen"! Antar att det står några kraftiga bonushöjningar bakom dörren också.
Återkommer förmodligen i frågan.

Åter till ordningen, forskaren Åsa Hansson vid Göteborgs universitet(länk till sveriges radios artikel) hävdar att matematikkunskaperna har försämrats i svensk skola på grund av 90-talets pedagogiska försöksverksamhet(= verksamhet utan vetenskapliga belägg). De som stod bakom denna verksamhet är de som idag också starkast protesterar mot ökade kunskapskrav i skolan, de som ogillar ordet katederundervisning, de som tycker att alla med "lärar"-utbildning kan undervisa i allt.
Nu säger då forskaren att det snarare är mer av katederundervisning som behövs för att höja resultaten i matematik.
Får man säga, oooops?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar