måndag 1 april 2013

Avtalslöshet

I slutskedet av lärarnas avtalsrörelse förra hösten var medlarnas slutbud uppe för omröstning i LRs förbundsråd, likaledes i lärarförbundets repskap. Hos LR var tonen bekymmersam, visserligen hade vi inte fått mycket att hänga i julgranen men vi erbjöds åtminstone 4,2% år ett av fem. Det som basunerades ut från talarstolen var hur farligt det vore för oss(lärare) att vara avtalslösa. Inga av våra förmåner skulle gå att uppnå i nya förhandlingar, arbetsgivaren skulle skrota allt. Dessutom skulle vi bli av med retroaktiviteten, dvs. vår eventuella lönökning från april-december. Det var många självsäkra bedömmare av hur det kommer att bli, undrar vad emperin var i dessa framtidsutsikter? Det kan ju inte påstås vara en situation vi befunnit oss i förut!

Nu har årets avtalsrörelse inom industrin gått in i avtalslöshet, då arbetstagarsidan avvisat medlarnas slutbud på 6,6% på tre år. (SvD/naringsliv) Likaså är danska lärare i konflikt då arbetsgivaren vill ta bort alla hinder för att utöka undervisningstiden maximalt. (SR/nyheter)

Nu måste man ju ömka för de stackars industriarbetarna och de danska lärarna, vet de inte att de förlorar allt på detta. Att de saknar denna vetskap beror antagligen på att vi(LR) inte lyckats förmedla den. Våra tjänstemän måste naturligtvis ringa upp LO-borgen och förklara för dem hur man bygger avtal utan att riskera arbetstagarnas villkor. Även de danska kollegorna bör tas i upptuktelse. Var ska detta sluta?

På något annat sätt kan man inte tolka dessa personers agerande vid vår avtalsrörelse i höstas!

1 kommentar:

  1. Jag gifte mig med min fru för 15 år sedan, hon fick en pojke åt mig efter några månader. Vi bodde lyckligt tillsammans som en familj, men hon hade aldrig gillat mitt jobbs natur,
    hon klagar alltid på att jag inte tillbringar mycket tid med henne och hon vill att jag ska sluta jobbet.
    Jag sa till henne att jag snart kommer att gå i pension, jag ber henne att klara mig just nu, och hon instämde med mig.
    Så en dag gav jag ett uppdrag att åka till Pakistan för 4 månaders jobb, jag berättade för henne om det hon accepterade på ett villkor att jag måste komma hem för att besöka 3 dagar efter någonsin tre veckor. Detta var vårt avtal innan jag åkte till mitt uppdrag, så efter två veckor ringde min son till mig på telefon och han ledsen pappa snälla skynda tillbaka hem, mamma ser en annan man, kommer hem varje kväll för att tillbringa tiden, jag tror mamma fuskar på dig. Jag var så orolig och jag rusade hemma just den dagen bara för att hitta min fru
    med en annan man som har en kärleksaffär med en annan man. Jag var så arg och ledsen i chock i två dagar vilket ledde mig till sjukdom. Hon kom till mig och sa att hon ville skilja sig från mig, jag trodde aldrig att min underbara fru skulle sluta med mig så plötsligt. Hon visste att det var min son som berättade om det. När hon tog min son till skolan nästa dag ringde hon till min son Bastard i hans vänner och alla hans vänner kallade honom Bastard från den dagen och min son grät alltid hem och sa till mig att han vill sluta skolan igen, och han sa att han inte vill träffa sin mamma längre
    Jag måste tigga honom så att han kan fortsätta med sina studier. Jag hör av honom via e-post då och då, de senaste tre åren har jag nu inte riktat blicken mot honom på grund av mitt jobb. Jag älskade fortfarande min fru och jag vill att hon ska älska och ta hand om vår son, jag vill inte att min son ska skiljas från sin mor. så jag kontaktade Dr.Oduduwa Love spell Caster för att hjälpa mig med en magisk kärleksformulering för att få min fru att återvända till sina normala sinnen och att älska mig och vår son som en lycklig familj, idag lever vi alla tillsammans i kärlek mer än någonsin tidigare. Jag rekommenderar den här fantastiska mannen Oduduwa att lösa alla dina relationsproblem inom två dagar din familj kommer att bli lycklig igen. kontakta Oduduwa för hjälp via sin e-post:
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera